Valse hybride en de fiscale gevolgen

De laatste tijd hoor je niet anders dan vragen omtrent ‘plug-in’ wagens en ‘valse hybride’ wagens. Het is van het grootste belang om bij aankoop van een wagen volgende criteria te toetsen:

“Valse hybrides“ : art. 66 WIB 92

= hybride voertuigen (plug-in) met een batterijcapaciteit van minder dan 0,5 kWh per 100 kg wagengewicht of een uitstoot van meer dan 50gr CO2 per kilometer

=> Een echte hybride heeft …

  • een batterijcapaciteit van minstens 0,5 kWh per 100 kg wagengewicht, EN
  • een uitstoot van maximaal 50gr CO2 per kilometer

In principe kan uw garagehouder hierop een antwoord bieden maar kijk toch de technische fiche van de wagen er eens op na.

De kwalificatie ‘valse hybride‘ heeft immers enorme fiscale gevolgen! Indien een hybride voertuig een valse hybride is:

  • Aftrekpercentage berekend op basis van de CO2-uitstoot van een “overeenstemmend “ voertuig dat uitsluitend met brandstofmotor werkt
  • Indien geen overeenstemmend voertuig : aftrekpercentage berekenen aan de hand van uitstootwaarde x 2,5
  • Dit is niet van toepassing op hybride voertuigen aangekocht, geleased of gehuurd vóór 1 januari 2018

Meten is dus weten !

Vanzelfsprekend kunnen wij U bijstaan mochten er onduidelijkheden zijn omtrent de bovenstaande toelichting. Neem gerust vrijblijvend contact met ons op.

2 thoughts on “Valse hybride en de fiscale gevolgen

  1. Is een volledig elektrische voertuig momenteel niet meer aan te raden dan een hybride? Wat is jouw visie?

  2. Beste Guy,

    Van harte bedankt voor je vraag en interesse in onze blog.

    Het is voor de ondernemer vandaag inderdaad een bijzondere moeilijke oefening om zijn keuze in motorisatie van zijn bedrijfswagen(s) te maken. Vele factoren bepalen de ‘juiste‘ keuze omtrent de bedrijfswagen(s):
    Aantal te rijden kilometers, mogelijkheden tot laden/tanken van het voertuig, aankoopbudget, bezit van zonnepanelen, plaatsen laadpalen aan het kantoor dan wel bij je medewerker thuis, beschikbare laadplaatsen onderweg, etc…

    Er dient dus voor elke aankoop van een bedrijfsvoertuig naar eerder vermelde punten gekeken te worden om tot aankoop over te gaan.

    Daar bovenop komen nog eens de fiscale spelregels die bepalend kunnen zijn bij de beslissing van aankoop.

    Je merkt het al, elke beslissing tot aankoop/leasing/renting van een bedrijfsvoertuig is een ‘ custom made ‘ project.

    Ik nodig je dan ook graag uit om telefonisch, dan wel bij een kop koffie hier op kantoor je plannen samen te bekijken en de optimale fiscale en bedrijfseconomische formule te bepalen.

    Graag tot binnenkort.
    Marc

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *